menu

Merkidentiteit en corporate story voor Wicro

Op een klein bedrijventerrein in het Noord Limburgse Kessel werd er maanden gebouwd aan een nieuwe fabriekshal. Eenmaal open waren de mensen uit Kessel wel nieuwsgierig naar wat daar eigenlijk allemaal ging gebeuren. En dus kwamen er verzoeken voor rondleidingen en excursies. Met open mond aanschouwden de bezoekers de productielijnen en het innovatievermogen en met klapperende oren luisterden ze naar het verhaal over de activiteiten en klanten van Wicro Plastics.

Die reacties waren wel een eye-opener voor Wicro Directeur Evelien Fasotte. “We ontdekten dat eigenlijk maar weinig mensen in de nabije omgeving weten wat we allemaal doen, voor wie we werken, welk soort functies hier te vervullen zijn, etc. En dat terwijl we de ambitie hebben ons personeel te werven in de regio. Dan moet je natuurlijk wel het juiste verhaal vertellen en dat ook nog op een aansprekende manier. Toen we de website wilden gaan vernieuwen, maakten we dan ook even pas op de plaats. Eerst ons eigen verhaal nog eens herontdekken.”

Die uitdaging werd mij gegund. Ik mocht voor Wicro Plastics de merkidentiteit blootleggen, een positioneringsframework ontwikkelen en de corporate story schrijven. Een boeiende zoektocht door bijna zeventig jaar bedrijfshistorie en langs enthousiaste en betrokken klanten en medewerkers.

Want het verhaal van je organisatie hoef je niet te ‘bedenken’ dat is er al lang. Dat geef je al jaren vorm in de manier waarop je keuzes maakt, hoe je met klanten samenwerkt, hoe je met medewerkers omgaat, etc. Het is de kunst om daarin de rode draad te vinden. En dat is gelukt voor Wicro. Een rode draad gestoeld op de waarden loyaliteit, autonomie en stimulerend. Die waarden komen terug in alles dat Wicro doet. Vanuit die waarden heb ik een kapstok ontwikkeld waaraan Wicro al haar communicatieactiviteiten aan op kan hangen: ‘part of the family’. Een merkbelofte die vertelt wat Wicro maakt (parts, onderdelen) en hoe ze dat doet. Namelijk door onderdeel te zijn van het proces van de klant, door samen te werken in een familiecultuur en bovenal door uit te gaan van loyaliteit. Een kapstok waaraan makkelijk verhalen van klanten (Wicro | part of the >klantnaam< family) maar ook arbeidsmarktcommunicatie (Wicro | part of the >medewerkersnaam< family) aan kunnen worden opgehangen.

Vervolgens heb ik dit strategisch framework (merkwaarden, merkessentie, merkbelofte, etc.) om mogen zetten naar teksten voor de nieuwe website inclusief een mooi verhaal over de ontwikkeling van Wicro van 1951 tot nu. Tenslotte heb ik Wicro ook adviezen meegegeven over hoe dit merkdenken te borgen en hoe het merkverhaal consistent toe te passen. De vertaling van dit alles naar middelen vindt de komende periode plaats. Een ontzettend mooie opdracht voor een ontzettend mooi bedrijf. Dank aan alle Wicronezen voor de prettige samenwerking en het vertrouwen. Ook ik voelde me even part of the family.

#Positioneringframework | #Merkidentiteit | #Merkkompas | #CorporateStory

Wat voor ons een jarenlange worsteling was, lukte Ivo snel en goed. Omschrijven wie we écht zijn als Wicro en waarvoor we staan. Via interviews met klanten en medewerkers wist Ivo de kern boven te halen en de juiste snaar te raken in zijn creatieve vertaling daarvan.

Evelien Fassotte

Directeur, Wicro Plastics

Jullie identiteit blootleggen en vertalen naar een aansprekend merkverhaal?