menu

BLOG: We zijn met wie we omgaan. Maar wat als we met bijna niemand meer omgaan?

BLOG: We zijn met wie we omgaan. Maar wat als we met bijna niemand meer omgaan?

Er zijn mensen die ervan overtuigd zijn dat je bent met wie je omgaat. Dat je identiteit meer gevormd wordt door de mensen om je heen dan door je zelf. ‘You’re te average of the five people you spend the most time with’ Zei de Amerikaanse ondernemer, schrijver en motivator Jim Rohn ooit. Maar wie ben je dan in een tijd van Corona? Zeker als dit nog even gaat duren.

Wie ben je als je afstand moet bewaren? Een vraag die niet alleen geldt voor mensen maar net zo goed voor merken. Want die worstelen nu ook. Je spreekt klanten anders, bezoekers blijven weg, beurzen en congressen zijn afgelast. Toch willen we op afstand dichtbij komen. Zichtbaar zijn om geld te kunnen verdienen. Daar is ook niks mis mee want het is goed voor de economie en de werkgelegenheid. Maar die zichtbaarheid vormgeven is wel dansen op een slap koord. Het gaat om de goede inhoud én de goede vorm. Niet alleen toon en stijl maar ook dat wát je communiceert doet ertoe. Net als altijd dient communicatie relevant te zijn en meer dan altijd dient het oprecht te zijn. Hema heeft een modus gevonden die gepikt wordt, die relevant is en die past bij de merkidentiteit van Hema. Een van de weinige merken tot nu toe. Wat ik goed vind aan de communicatie van Hema? Ze leven hun hun merk. Het dagelijkse leven leuker en makkelijker maken. En dat dagelijkse leven speelt zich nu binnen af.

Voorsprong door oorsprong

Juist nu innovatief denken gevraagd is biedt je merk, je oorsprong, houvast. Innoveren en anders denken is veel makkelijker vanuit een sterke kapstok, vanuit een sterk merkconcept. Dus als we toch binnen moeten blijven, is dit misschien ook wel hét moment om naar binnen te kijken. Naar wie je als merk écht bent. Waarom ben je gaan doen wat je doet? Waarom zou je gemist worden als je er niet meer bent? Wat komt terug in alle keuzes die je maakt als bedrijf? In de antwoorden op dat soort vragen vind je je identiteit. En die identiteit geeft je niet alleen houvast om nu geloofwaardig en gepast te communiceren, het kan zelfs de inspiratiebron zijn voor de broodnodige innovatie. Want je moét op zoek naar nieuwe concepten voor deze tijd. Maar waar begin je? Bij je merk. Je waarden, je merkbelofte. Ga vanuit daar associëren met de huidige omstandigheden, leg verbanden die eerder niet gelegd konden worden, zoek partners die eerst niet voor de hand lagen. Veranderen door jezelf te blijven is het motto. Want een sterk merk vindt zichzelf steeds opnieuw uit. Maar wel gestoeld op dezelfde waarden. Niet alleen op basis van klantwensen, leveranciersaanbod en stakeholdergrillen. Als je dat lukt, dán is je merk een kompas voor verandering. Houvast in een onzekere tijd.

Dus misschien – omdat je nu met minder mensen omgaat – heb je nu de uitgelezen kans om je identiteit niet alleen af te laten hangen van met wie je omgaat maar om zelf koers te maken. Om eigenheid eigentijds in te zetten. Ik daag je hier in ieder geval toe uit. En help je graag indien nodig.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *