menu

Als speechschrijver krijg ik op dit moment vaak de vraag of een online speech wat anders vraagt dan een speech in de groep. Op onderdelen is dat het geval, de basis van een goeie speech blijft overeind. 

 

Structuur is altijd de basis van een goeie speech

Begin geen speech te schrijven zonder nagedacht te hebben over de structuur. Welk punt wil je maken, welke context is daarvoor nodig en hoe lang heb je daarvoor? Op basis daarvan verdeel je je toespraak in stukjes. Bij een lange monoloog (v.a. 15 minuten) probeer je de inhoud op te delen in stukjes van twee tot vier minuten. Afhankelijk van de doelstelling kies je ervoor om te werken van buiten naar binnen (wat speelt er om ons heen, wat betekent dat voor ons, wat staat ons daarom te doen, etc.) of van binnen naar buiten (we staan hiervoor, we zien dat en daarom…)

Spreken vanuit argumenten

De structuur van je speech staat. Dan is het tijd om de onderdelen te voorzien van de argumenten die je wil gebruiken. Wat zijn redenen voor het punt dat je wilt maken? Wat zijn argumenten tegen en wat kun je daarover zeggen? Zet ze allemaal op een rijtje. Kijk vervolgens waar ze passen in de structuur van je toespraak. 

Een toespraak vanuit verbinding

Hoe herkent het publiek van je toespraak zich in jou? Wat laat je zien waardoor je contact maakt? Oogcontact, een stap naar voren om letterlijk en figuurlijk dichterbij te komen of naar voren leunen als je een punt wil benadrukken. Online of offline speech: communiceer met je hele hebben en houden. 

De geloofwaardigheid van je speech

In mijn rol als speechschrijver en storyteller geloof ik in jouw identiteit als basis voor geloofwaardigheid van je speech. Wat zijn jouw persoonlijke waarden en drijfveren? Hoe verhouden die zich tot de boodschap die je te vertellen hebt? Waar zit het vanzelfsprekend goed en waar knelt het? Welke dilemma’s onderken je in wat je te vertellen hebt? Geef die dilemma’s een plek in de structuur van je speech. Koppel ze aan de verzamelde argumenten maar bovenal aan je persoonlijke verhaal. Durf je twijfel of voor jou moeilijke keuze te benoemen maar koppel het wel aan het grotere belang. 

Vertel verhalend

Je waarden en overtuigingen komen voort uit gebeurtenissen die je zijn bijgebleven, ervaringen die je hebben gevormd. Neem deze mee in je verhaal. Ga terug in de tijd, naar de plek van die ervaring? Wie waren erbij, wat had je aan, wat was het voor weer? Die elementen maken van een speech een verhaal en zorgen dat mensen het zich voor kunnen stellen. Daardoor wordt beter verwerkt en onthouden. Bovendien is storytelling zéér effectief bij het motiveren en inspireren van mensen. 
 

De online speech

De voorgaande tips voor het schrijven van een speech gelden voor een offline én voor een online speech. Specifiek voor een presentatie, pitch of toespraak via Zoom, Microsoft Teams of een andere tool zijn er nog een aantal belangrijke tips. 

  • Meer dan bij een toespraak in dezelfde ruimte telt het plaatje. Welke sfeer heeft de ruimte van waaruit je spreekt? Zie ik elementen die het verhaal ondersteunen. Een speech over een reorganisatie geef je niet aan de rand van je zwembad, een inspirerende speech niet vanuit het washok op zolder. Heb je iets bij de hand – een favoriet boek, dierbare foto, veelgebruikt gereedschap of sportkleding – dat je erbij kunt pakken om je punt kracht bij te zetten? Daarmee houd je mensen erbij. 
  • Mensen zijn online sneller afgeleid. Houd het daarom korter dan als je een speech schrijft voor een bijeenkomst. Maar denk ook nét iets langer na over je houding. Tijdens een event ga je vanzelfsprekend vaak staan en bij een online meeting blijf je vaak zitten. Terwijl het voor de kijkdynamiek goed kan zijn om te staan. Naar voren en achteren, van links naar rechts te kunnen bewegen. 
  • Uiteraard is er de techniek. Die moet werken maar biedt ook mogelijkheden om de aandacht vast te houden. Verdiep je in het platform dat je gebruikt. Wat zien de anderen, waarmee kun je interveniëren, etc.? Zie het platform niet als een gegeven maar laat het voor je verhaal werken. 
  • Een goeie toespraak slaat een brug tussen jouw identiteit, het belang van het onderwerp én de context van de toehoorder. Hoe staat die in dit onderwerp? Maar ook hoe zit hij / zij erbij. Is je publiek te overzien – zeg tot 100 personen – spreek dan mensen eens met de naam aan: “Dat biedt kansen voor jullie team John” en stel iemand gericht een vraag. “Hoe zit je erbij Rian?” Een open vraag aan de groep zal niet leiden tot de gewenste interactie. Dat geldt online nog meer dan offline. 

Tot zover de tips die ik je als speechschrijver kan geven om offline en online jouw toespraak tot zijn recht te laten komen. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, die kan ik bieden als sparringpartner of  door samen jouw verhaal vorm te geven. Dat doe ik op dit moment onder andere als speechschrijver voor het College van B&W van Gemeente Peel en Maas

Ivo Joosten

Speechschrijver

Meer weten?

Neem dan contact met me op. Bel me via 06-45182398 of mail naar contact@ivojoosten.nl